آمینو اسید شاخه دار چیست و چه فوایدی دارد

آمینواسیدهای شاخه‌دار گروهی از آمینواسید‌های ضروری هستند. سه آمینواسید ضروری به نام‌های لوسین، ایزولوسین و والین در این گروه قرار دارند. مکمل‌های حاوی بی‌سی‌ای‌ای (BCAA) معمولاً برای افزایش رشد عضلات و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می‌شوند. علاوه بر این، این مکمل‌ها می‌توانند در کاهش وزن و کاهش خستگی بعد از تمرین مؤثر باشند. در این مقاله شما را با آمینواسیدهای شاخه‌دار و فواید آن‌ها به طور کامل آشنا می‌کنیم.

BCAA گروهی از آمینواسیدهای ضروری هستند و اعضای این گروه عبارتند از: لوسین، ایزولوسین و والین. علت اینکه این سه آمینواسید با یکدیگر گروه‌بندی می‌شوند، شباهت آن‌ها در ساختار مولکولی است. بی‌سی‌ای‌ای‌ها مانند سایر آمینواسیدها، مولکول‌های سازنده‌ای هستند که بدن در تولید پروتئین از آن‌ها استفاده می‌کند.

آمینواسیدها به دو دسته‌ی ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند. آمینواسیدهای ضروری آمینواسیدهایی هستند که بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند و باید با مصرف مواد غذایی تأمین شوند اما آمینو‌اسیدهای غیرضروری آمینواسیدهایی هستند که بدن با فرایندهای متابولیکی آن‌ها را تولید می‌کند. بی‌سی‌ای‌ای‌ها در گروه آمینواسید‌های ضروری قرار دارند.

نقش BCAAs در بدن

  1. . کاهش خستگی:مصرف BCAAs می‌تواند به کاهش خستگی جسمی و ذهنی کمک کند.
  2. کاهش دردهای عضلانی:بی‌سی‌ای‌ای‌ها می‌توانند دردهای عضلانی بعد از ورزش را کاهش دهند.
  3.  افزایش توده‌ی عضلانی:بعضی از ورزشکاران برای افزایش توده‌ی عضلانی مکمل‌های حاوی BCAA مصرف می‌کنند.
  4. کاهش سطح قند خون:BCAAs می‌توانند به حفظ سطح قند خون در میزان طبیعی و مطلوب کمک کنند.

ریکاوری بهتر عضلات پس از اتمام تمرین:

ادامه مطلب در لینک زیر

 

۴ مزیت اصلی آمینو اسیدهای شاخه دار ( BCAA’s )

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *